Ursula
Wolf
La
ética y los animales
Ursula Wolf, filòsofa i
escriptora alemanya del segle XX i
l’actualitat. Ha estat professora de filosofia en diverses universitats
alemanyes i actualment està ocupant el lloc de catedràtica de la Universitat de
Mannhein. Com a filòsofa a treballat en les universitats abans especificades,
però ha obtingut un merescut reconeixement per la publicació com a escriptora
en diverses revistes italianes i sud-americanes, gràcies a les quals s’ha donat
a conèixer i s’ha guanyat un fort respecta a Europa i Amèrica. Entre d’altres
també la publicació de llibres seus traduïts a l’espanyol “La filosofía y la
cuestión de la vida buena” i diferents conferències fora d’Alemanya han
ajudat a l’autora a guanyar-se tal prestigi.
Els
treballs de Wolf estan sobretot centrats en el camp de la bioètica i la
protecció dels drets dels animals. Especifica les lleis morals que tenen els
éssers humans respecta als animals i al mateix temps denuncia la Llei de
Protecció d’animals Alemanya, ja que segons aquesta l’ésser humà te unes lleis
a seguir sobre els animals que s’esborren alhora d’experimentar amb ells.
El
text a treballar de l’autora tracta específicament dels animals, les seves
funcions dintre de la societat humana i com aquesta societat els ha de tractar
i respectar. Separa els diferents grups d’animals que és poden conèixer per
gremis amb l’esser humà. Pel que fa al tema tractat dins el text, es pot dir
que pertany a la branca de l’ètica de la Bioètica, la qual s’encarrega d’analitzar
quins són els drets que posseeixen els
animals respecta a la societat en que viuen. Així com també aquesta branca
desenvolupa tot un seguit de grups per poder classificar els animals i
diferenciar-los els uns dels altres per tal de donar-li una funció respecta a
l’ésser humà.
Com
especifica la RAE 2005 bioètica és l’aplicació de l’ètica a la ciència de la
vida. I si ho comparem amb el (Reich (1978)) la bioètica es l’estudi
sistemàtic de la conducta humana a l’àmbit de les ciències de la vida i del cuidat
de la salut, examinada a la llum dels valors i dels principis morals.
El desenvolupament de la vida actual, més
concretament de la vida científica, s’ha donat gràcies a les experimentacions
de fàrmacs, tot tipus de crema... ja que la vida dels segles XX i XXI, està
envoltada exclusivament per la medicina i els seus avanços. Tot això es clar,
pe tal d’allargar la vida de l’ésser humà.
tot aquet tipus d’avanços, abans de ser inclosos dins la societat han
anat passant tot un procés d’acceptació i de viabilitat, començant pel
laboratori, i essent d’aquesta manera provats amb espècies d’animals. Amb
aquets es proven la seva eficàcia i els possibles efectes secundaris.
Amb
al transcurs dels anys s’han anat cercant mètodes, lleis per tal de protegir
els animals, però tot i cercar-los sempre s’obliden de que amb aquet tipus
d’investigacions, tot i ser bones dins la humanitat, perjudiquen
irremediablement als animals. Es coneixen més de 1.000.000 d’espècies
d’animals, que d’una manera o altre, han estat víctimes d’algun tipus d’experiment.
Com
es pot trobar al text d’Ursula Wolf, els
homes i els animals a part de caminar per sobre de la mateixa geografia, o
planeta, conviuen units dins una mateixa societat, depenent del punt del
planeta que ens trobem, trobarem unes espècies o unes altres. Per altre banda,
l’ésser humà viu amb un seguit d’animals domèstics que poden ser útils o
domesticats pels propis homes i per aquest fet, la nostra espècia, viu amb
certs espècies diferents d’animals. Ho pronunciem amb espècies, per que com bé
ja sabem, l’ésser humà, segons la bíblia està dotat per ser l’únic animal que a
diferència dels altres conté una moral i només, una guia per instint.
Hi
ha certs tipus d’animals, que s’anomenen els animals útils, aquets són aquells
encarregats per, dins la societat humana, obtenir els aliments necessaris per l’ésser
humà, a canvi de ell mateix també alimentar-se. Igual que el tipus d’animal
amic, que conviu amb l’home a canvi d’efecte. Aquets dos tipus d’animals
s’anomenen animals domèstics i són aquells que voluntàriament o a la força, han
sortit del seu propi medi i s’han privat d’una vida natural. Són animals
servils, que esperen alguna cosa a canvi dels seus fets. Uns esperen la
recompença i els altres amistat.
Llavors
trobem aquell altre tipus d’animals que conviuen en la naturalesa, la relació
amb uns es exclusivament de caça i de pervivència mútua, ja des del principi de
la història. Alguns animals són l’aliment per l’ésser humà mentre que els homes
poden convertir-se amb aliment per alguns animals, i per aquest motiu ens
trobem davant una relació de perill, entre les diferents espècies. Per altre
banda, ens trobem amb un tipus de rivalitat pel terreny, entre diferents
espècies d’animals incloent l’espècia humana, competència per un mateix lloc.
Mentre que per el contrari, ens trobem en casos en que diferents tipus
d’animals cooperen entre ells per tal de sobreviure al mateix ecosistema.
Durant
el transcurs del text, d’autora fa referència a tot aquet tipus d’animals com a
exemple de les etapes que han anat passant al llarg de la història i pels
períodes diferents de cada tipus. Com per exemple, la caça, es practicava com
una supervivència ja des de la prehistòria, en canvi, els animals amics, són
més típics de l’època contemporània.
Segons
l’ètica, l’únic animal que posseeix una moral, es l’ésser humà i per tant es un
animal que li correspon protegir... els animals i les altres races humanes
inferiors, sense importar, el lloc sexe, color... sobretot protegir els
inferiors. Aquí, es on l’autoria critica el tipus de llei de protecció dels
animals alamana, ja que aquets tipus de lleis protegeixen els animals pel que
fa al seu dia a dia, però pel contrari, els descrimina en quant a tot tipus
d’experimentacions sobre ells.
Hem
de pensar, que tot i que es diu que la persona és l’únic animal moral, els
altres animals poden tenir por i sentir mal igual que nosaltres, per tant,
aquests pateixen totes aquelles investigacions i les senten inclús més
fortament.
Personalment,
penso que animals racionals o irracionals, o com especifiquen morals o immorals
s’han de respectar uns amb els altres i no sentir-nos nosaltres com a persones,
éssers superiors als demés. Sense anar més lluny, a Espanya, són tradicionals
les corregudes de toros, parlem de la caça inculcada com una tradició, un
divertiment, on els humans maten per divertir-se a un animal sense cap mena de
defensa pròpia, o a Canadà amb l’apallissament de foques, entre motes altres
tradicions d’aquet tipus que té l’ésser humà.
En
conclusió, ens trobem davant un text on es parla dels diferents tipus de
classificacions d’animals que envolten la societat actual, la qual defensa, com
ja des dels inicis dels temps, que l’ésser humà es l’animal superior i ens
demostra que cada cop pot fer més el que vol amb les altres espècies. L’experimentació
amb animals, no deixa de ser una violació contra els seus propis drets, tot i
ser un benefici per la humanitat, demostren que ells estan aquí per servir a
l’espècia superior, tot i no ser just per la protecció de les seves pròpies
espècies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada